Ads by Google

Get This Pop-up Window


Tuesday 22 May 2018

Polis Bincang Buka Semula Kes Altantuya

Sumber : SINAR Online


PUTRAJAYA - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan berbincang semula sama ada mahu membuka semula kertas siasatan kes kematian model Mongolia, Altantuya Shaariibuu  yang berlaku 12 tahun lalu.


Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, proses siasatan masih berjalan.

"Kita akan lihat dan bincang sama ada untuk buka semula kertas siasatan atau tidak.

"Perkara ini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa," katanya dalam sidang media di di Kompleks D, di sini, hari ini.

Turut hadir adalah Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pada 23 Ogos 2013, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan sebulat suara membebaskan Sirul Azhar tertuduh kedua dan bekas anggota unit selam tempur UTK, Azilah Hadri tertuduh pertama selepas berpuas hati bahawa tidak selamat untuk mengekalkan sabitan dan hukuman gantung yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 9 April 2009.

Sirul Azhar didakwa atas pertuduhan membunuh wanita kelahiran Ulan Bator berusia 28 tahun antara jam 10 malam, 19 Oktober dan jam 1 pagi, 20 Oktober 2006 di Bukit Raja, Klang dekat sini.

Pada 13 Januari 2015, Mahkamah Persekutuan menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap kedua-duanya selepas membenarkan rayuan pendakwa raya yang tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Rayuan.

Selain mereka, bekas penganalisis politik, Abdul Razak Baginda yang pada mulanya didakwa bersubahat dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi pada 31 Oktober 2008 selepas mendapati pihak pendakwaan gagal mewujudkan kes prima facie terhadapnya.

No comments:

Post a Comment